
anglo-celtic.org

The Murky Origins

of the

BBC

   

https://anglo-celtic.org/


First published by the Occidental Observer on 11th September 2024 and reproduced in PDF 
format by their kind permission. To view the original posting, visit 

https://www.theoccidentalobserver.net/2024/09/11/horus-chaos-of-the-ether/

Chaos of the Ether
Or “The Second Marconi Scandal”: On the origins of the BBC

I have previously discussed the role of the press and broadcast media 
in undermining peace in the years preceding the British declaration 
of war against Hitler’s Germany. My research led me to examine the 
origins of the British Broadcasting Corporation, which I found to be 
closely related to the forming of the Radio Corporation of America 
(owner of the National Broadcasting Company) and the Columbia 
Broadcasting System,  long-dominant  and first two broadcasting 
corporations in the USA.

The role of the small Jewish minorities in the USA and Britain in the 
forming of each of these corporations, and in ownership and 
management of major media organisations ever since, has been of 
historic importance. By the late 1930s, the BBC, NBC and CBS were 
all actively assisting the forces aiming at war with Germany. In the 
cases of both Britain and America, the first two decades of what 
came to be called public broadcasting set the trend for the 
relationship between the media, the public, and the state that exists 
now.

Marconi and Isaacs

The BBC was intentionally founded as a broadcasting monopoly 
reliant on technology patented by Marconi’s Wireless Telegraph 
Company. The BBC’s founders followed the example of Guglielmo 
Marconi himself. According to James Crowther, Marconi “aimed 
from the first at a monopoly of wireless”, following “his first patent, 
the first in wireless, with every possible patent of each conceivable 
improvement”, trying to “establish an impregnable defensive 

https://www.theoccidentalobserver.net/2024/09/11/horus-chaos-of-the-ether/


position” around his innovations. 1 His family wealth and connections 
“helped him to secure financial support for founding the first 
wireless company in 1897”. 2 An American subsidiary followed.

The Marconi Company produced a series of innovations but was of 
limited financial success under Marconi’s management.3 Looking to 
delegate so as to focus on research, in 1909 Marconi was 
recommended “a very young but fairly experienced businessman”, 
Godfrey Isaacs, by whom he was impressed, “chiefly because of 
[Isaacs’] City connections, and his influence with finance houses in 
London and Europe”. After a trial period, Isaacs became Marconi’s 
managing director. 4 In March the following year, his brother Rufus, 
Liberal MP for Reading, became Solicitor-General in the government 
of Herbert Asquith, and in October the same year became Attorney-
General and the second professing Jew in a British cabinet. 5

Godfrey Isaacs “set out first to consolidate the Company’s hold on 



the key wireless patents. Then he sought to increase turnover by 
offering new technical services, by using aggressive salesmanship to 
capture business from rivals in established markets, and by building 
up the financial interest of the parent company in associate 
companies abroad”. 6 Guglielmo Marconi had lobbied the British 
government to adopt his “imperial wireless chain” project, which 
would create a vast state monopoly with his firm as the sole supplier. 
Largely due to the persistence of the new managing director and his 
“vague threats about the possibility of selling the Marconi system to 
Germany if the British government was not interested”, the 
government took the proposal with increasing seriousness, 
eventually contracting Marconi as the construction supplier — less 
than the full monopoly sought but a lucrative and prestigious 
contract. 7

In March 1912, “having virtually concluded the dealings with the 
English government”, Isaacs and Marconi travelled to New York, 
“ostensibly for a legal action against the American Marconi 
Company’s chief rival, the United Wireless Company of America, over 
a question of patent infringements”. United Wireless was in a 
perilous state due to corruption and mismanagement and the 
Marconi action aimed to “eliminate their rival” before new owners 
could revive it and “obtain the assets” of the company; in order to 
benefit by making use of the newly-acquired assets, Marconi needed 
to increase its working capital by issuing new shares. “The directors 
of American Marconi insisted that, before they would agree to the 
increase in capital, the English company should guarantee the ‘whole 
amount to be subscribed’.” 8

The assets were acquired successfully. The parent company’s 
aggressive attempts to enact the guarantee, and the coincidence of 
the RMS Titanic disaster in April, which caused a surge of demand for 
Marconi’s ship-to-shore communication devices, led to the infamous 
Marconi Scandal of that year; Godfrey and Rufus Isaacs, with their 
brother Harry, along with the Chancellor of the Exchequer, David 



Lloyd George, and a senior government whip, Alexander Murray, 
were accused of insider trading, though were not found by 
Parliament to have done wrong. 9  ,  10   The Postmaster-General, 
Herbert Samuel (born Eliezer ben Pinchas Shmuel), the first 
professing Jew in a British cabinet, was accused of favourable 
treatment of Marconi’s imperial wireless project. 11

David Sarnoff and RCA

The career of David Sarnoff, a Jewish immigrant to the US from a 
village near Minsk, began at the American Marconi Company. Sarnoff 
appears to have excelled as a wireless operator when wireless 
technology was primarily used for shipping communication. 
Guglielmo Marconi had expected his own innovations to result in 
‘wireless telephony’ between two individual parties. According to 
Ronald Coase, in about November 1916 Sarnoff wrote to Isaacs 
envisaging “the possibility of a broadcasting service”, wherein sound 
would be transmitted openly to all those with the ability to receive 
and listen to it. 12



Sarnoff, at the age of 25, had in the US already become a 
“spokesman for the industry, in his capacity as secretary of the 
Institute of Radio Engineers”. 13 When the USA declared war on 
Germany in April 1917, the government “took control of all high-
powered radiotelegraphy stations, including those of the Marconi 
Company”. 14 By the end of 1919, the government, especially the 
Department of the Navy and the protectionist element in Congress, 
compelled American Marconi to yield its assets to the new Radio 
Corporation of America, which, according to Eugene Lyons, was “the 
old American Marconi Company in a revised corporate form, with 
major ownership and dominant control vested in General Electric”. 
RCA’s articles of incorporation obviated foreign control. 15 Owen 
Young, the first chairman of RCA, was a senior executive at General 
Electric, which was firmly aligned with the business and political 
interests centred upon J P Morgan. 16

David Sarnoff began at RCA as the commercial manager, but with 
great influence over the whole company. As Eugene Lyons describes:

“At the time RCA was born, research engineers … were 
concentrating on a transmitter for radiotelephony. Point-to-
point communication still seemed the essence of the 
challenge. Almost at once Sarnoff began to press them to 
switch priorities, to concentrate their energies on apparatus 
for household reception and transmission geared to the 
same purpose.” 17

Sarnoff’s intention of bringing about a broadcasting service required 
the ‘pooling’ of patents held by RCA with those of other, potentially 
rival, firms. As Lyons says,

“Young’s business acumen solved the problem by drawing 
Westinghouse into the GE-RCA pool. Through an agreement 
that became effective in mid-1921, the Westinghouse 



storehouse of radio patents and licenses became accessible 
to GE and RCA. In return, Westinghouse won a 40 percent 
share in all manufacturing for RCA, with GE retaining 60 
percent for itself.”

United Fruit also owned some important wireless patents and joined 
the ‘Radio Group’ patent pool. 18

Sarnoff’s long-term strategy consisted of gathering and leveraging 
patents and excluding most, or if possible, all rivals from being able 
to compete; thus, though RCA separated from Marconi, both 
companies were led by men driving at very similar cartelist or 
monopolist strategies relying on Marconi’s patent power. 19  
Historians, especially Lyons, portray Sarnoff as a public-spirited 
visionary, but even the most laudatory accounts clearly show that he 
resembled a baron ruling a fief, and was as willing to deprive the 



public of the benefits of innovation as he was to deliver them. 20

Chaos of the ether

The American government and its favoured business partners had 
effectively nationalised wireless technology to an extent sufficient for 
the needs of the navy. The private, small-scale use of the same 
technology was of doubtful legality but had occurred sporadically in 
both the US and UK after it became possible. The US Secretary of 
Commerce from March, 1921, Herbert Hoover, a ‘co-operationist’ 
(between the government and the largest businesses), issued a 
hopeful decree: “There were … an estimated 14,000 amateur radio 
operators and in January 1922 the Department of Commerce 
ordered them to stop sending signals[.]”. 21 He had already 
attempted unsuccessfully to deprive small companies of radio 
licences, but for his purposes the Radio Act of 1912 had been found 
wanting. Thus “Hoover called his first radio conference in 
Washington DC from 27 February to 2 March 1922 to ask for industry 
advice on regulation.” 22 David Sarnoff had by then already been a 
leading ‘industry adviser’ for the best part of a decade and was an 
advocate for the interests of RCA, which were then largely in 
manufacturing and selling wireless equipment.

In Britain, according to Asa Briggs, “[d]uring the first years of 
broadcasting experience it was not distaste for American advertising 
which influenced the first British critics of American broadcasting, 
but alarm at the ‘chaos of the ether’ in the United States.” 23 That 
alarm was carried across the Atlantic by F. J. Brown, the British Post 
Office’s Assistant Secretary, who attended the conference in 
February 1922 and transcribed a speech by Hoover. Hoover argued 
for broadcasting to be distinctly more restricted and centralised than 
the press and raised the threat of “material of public interest” being 
“drowned in advertising chatter”, though he “did not say that it was 
already happening. … The conference recommended an outright ban 
on ‘direct’ advertising citing a shortage of wavelengths; a decision 
Brown would highlight upon his return to London.” 24



As Ian McIntyre says, in Britain “…the Wireless Telegraphy Act of 
1904 vested the power to license all transmitters and receivers in the 
Post Office”; the Post Office was not yet licencing any transmission 
other than occasional experiments. 25 The BBC-approved historian 
Briggs treats Brown’s portrayal as accurate:

“The multiplicity of radio stations and the scarcity of 
wavelengths led to interference and overlapping, ‘a jumble of 
signals’ and a ‘blasting and blanketing of rival programmes’. 
Even in America itself, despite its tradition of free enterprise, 
there was pressure for government ‘policing of the ether’. 
The government’s powers… were quite inadequate to control 
the new medium. A few Americans were even tempted to 
look with approval on the British Post Office.” 26

Yet, according to David Prosser, who attends more closely to the 
details,

“ ‘…so-called interference by amateur radio operators was 
exaggerated’. The real problem was that early radio 
transmitters could not adhere to a wavelength with any 
degree of accuracy and receivers similarly tended to drift.” 27

Interference among stations appears to have been imaginary at the 
time Brown reported back. “Reports of actual interference between 
stations would not appear until October (by which time negotiations 
to establish the BBC were concluded), and then only on one occasion 
in New York.” 28 Brown himself reported hearing radio in 
America without interference. “That Brown was ‘certain’ stations 
interfered with one another, yet what he heard was ‘quite clear’, 
remains a puzzle. Pressed on this question in later evidence to a 
parliamentary committee, Brown admitted ‘chaos’ may have been an 
exaggeration but ‘experts’ had assured him ‘there was a good deal’.” 
29



The ‘chaos of the ether’ was less an empirical statement than an 
implicitly normative one based on growing opposition among 
businessmen and politicians to competition; the “tradition of free 
enterprise” mentioned by Briggs had already been partially 
supplanted by ‘progressive’, cartelist ‘co-operation’ from Morgan, 
Rockefeller, Kuhn, Loeb and other major business interests and 
politicians since at least the turn of the century. 30 To allow a market 
in broadcasting would go against their wishes. Additionally, from the 
start, the manufacturers of wireless equipment were important 
military contractors. The broadcasting operations established on 
either side of the Atlantic became seen as strategic assets by the 
state, as became especially evident in the Second World War.

Difficulty of selection

According to Prosser, when Brown returned to London, he found 
that “the Postmaster General faced mounting pressure from 
manufacturers and amateur enthusiasts to allow regular 
broadcasting. … By April, twenty-four firms had applied for 
transmitting licences”. Brown anonymously briefed The Times, saying 
that “…wireless has become a ‘perfect craze’ with ‘a great deal of 
mutual interference between stations …  [that] the [U.S.] 
Government has had to appoint a committee with a view to imposing 
restrictions’.” 31

Brown’s selective reporting helped make the case for a highly 
restrictive application of the broadcasting laws in Britain, the likes of 
which Hoover wanted for the USA but was at that time unable to 
secure. Briggs attributes to Brown’s advice an answer by his superior, 
the Postmaster-General, Frederick Kellaway, in Parliament in April 
1922. 

Kellaway asserted that “a large number of firms broadcasting … 
would result only in a sort of chaos” which would compel him “to lay 
down very drastic regulations indeed for the control of wireless 



broadcasting”, which, nevertheless, Kellaway said was “what we are 
now doing at the beginning”. 32 The deception succeeded. “Within 
three weeks, the Wireless Sub-committee agreed that broadcasting 
should be allowed between the wavelengths 350-425 metres from 5 
PM – 11 PM weekdays and all day on Sundays and the decision was 
made that advertising should be prohibited.” 33 “[N]ews not 
previously published in the Press” would “be banned”. 34 Most 
aspiring broadcasters were ruled out. “In early May, Kellaway 
announced that a ‘limited number of radio telephone broadcasting 
stations’ were to be permitted, but this time added that only ‘bona 
fide manufacturers of wireless apparatus’ were invited to… 
‘cooperate’,”,a euphemism for forming a cartel. Kellaway stated that, 
faced with “the difficulty of selection” among applicants, limiting the 
number of providers was necessary. 35 Thus, in the first place, “the 
problem to which a monopoly was seen as a solution by the Post 
Office was one of Civil Service administration. The view that a 
monopoly in broadcasting was better for the listener was to come 
later.”36



Kellaway stated that he wanted “no danger of monopoly”; Prosser 
says this was an allusion to “Marconi’s market dominance”. 37 A 
statement from Godfrey Isaacs in April had implied that he expected 
or intended that Marconi would be granted sole control of 
broadcasting, probably because of its patents. 38 This did not 
eventuate, but at any rate, as Ronald Coase says, “the 
manufacturers’ main interest was not in the operation of a 
broadcasting service but in the sale of receiving sets” 39 The scheme 
soon to be agreed on and approved by the Post Office would oblige 
the public to buy from an approved list of suppliers. As McIntyre 
says, “[t]he origins of British broadcasting … were almost purely 
commercial” in that the manufacturers’ profits were a priority.40

Formation of the company

The Marconi company was ideally positioned to be the prime 
beneficiary of the Post Office’s scheme. Isaacs, more than anyone 
else, also determined what the scheme would be at a meeting of the 
‘Big Six’ manufacturers in May 1922. A written account of the 
meeting was only discovered or revealed in 2018 and, according to 
Prosser, “[a]lthough the meeting was chaired by Sir Evelyn Murray, 
the Secretary of the Post Office, it is Godfrey Isaacs, the managing 
director of Marconi, who emerges from the pages of this transcript 
as the dominant force in the room.” 41



Contrary to myths prevailing before the transcript was discovered, 
the Post Office “was prepared to issue multiple licences”, or at least 
to allow discussion along such lines, and “Metropolitan Vickers, the 
Manchester-based company formed out of British Westinghouse and 
still associated with its American former owner, resisted the idea of a 
single provider and called for competition”. 42 ‘Met-Vick’, “along with 
the Radio Communication Company … and the Western Electric 
Company … constituted the nucleus of a possible ‘second group’.” 
The ‘first group’ comprised Marconi, the General Electric Company 
plc (unrelated to the US firm of similar name), and British Thomson-
Houston. As Briggs says:

“There were definite business links between the Marconi 
Company, GEC, and BTH. The Marconi Company and GEC 
jointly owned a valve-manufacturing company, while BTH, 
linked with the American General Electric Company, had a 
common interest with the Marconi Company through the 
Radio Corporation of America and a patent-sharing 
agreement.” 43

The Marconi group had the trump card. “Isaacs made clear that he 
didn’t believe a ‘transmitting station can be erected to work 
efficiently’ without using Marconi patented technology, which he 
would only make available to a single scheme.” 44 The strongest 
concurrence to Isaacs’ view came from Hugo Hirst (born Hugo 
Hirsch), chairman of GEC, which he had co-founded with his fellow 
Jewish immigrant from Germany, Gustav Binswanger. 45 After 
strenuously protesting, Metropolitan Vickers, the last resisters, “[fell] 
into line behind a single scheme” in June.46

Isaacs also successfully demanded a licence fee scheme that would 
guarantee revenue for the manufacturers. Thus “[w]hat emerged 
was a single broadcaster operating at arms-length from the Post 
Office providing a ‘public service’ with national content shared 
between regional stations, funded by a licence fee with advertising 



prohibited.” 47 Historian of the Marconi company Tim Wander 
credits Isaacs with “deftly negotiat[ing] a coming together of the 
disparate wireless-producing companies … in order to create the new 
British Broadcasting Company” and lauds him as “[t]he man who 
made the BBC”. 48

John Reith

Isaacs’ importance in the founding of the BBC only began to be 
publicised after the meeting transcripts emerged in 2018. Until then, 
historians appear to have universally attributed its creation and its 
ethos to the Post Office and then to John Reith, the company’s first 
general manager. 49 Reith’s appointment was, in fact, a further 
manifestation of the power of the patent-rich ‘first group’ at the May 
meeting: Marconi led by Isaacs, GEC led by Hirsch and British 
Thomson-Houston acting for the American Morgan-controlled 
General Electric, part-owner and partner of David Sarnoff’s RCA. 
Contrary to myth (and the BBC’s own website), it was Sarnoff, not 
Reith, who first declared that the mission of public broadcasters was 
to “inform, educate and entertain”.

Reith, responding to an advertisement, applied to become general 
manager of the new Company (the British 
Broadcasting Corporation came later) in October 1922, with the 
Company due to begin operating at the start of 1923. Though he 
appears to have had little involvement in politics before this time, he 
had spent some of the previous months as an aide-de-camp to 
William Bull MP, a Tory supporter of Austen Chamberlain (brother of 
Neville and son of Joseph), who was, at that time, working for a 
continuation of the existing coalition government under David Lloyd 
George, Liberal Prime Minister since 1916. Between applying for the 
BBC job and being interviewed, Reith was introduced privately to 
Lloyd George. 50 The coalition lost power in the election of 
November.

Reith appears to have been chosen for the job before his interview in 



December. According to Asa Briggs:

“… unfortunately there are no surviving records in the BBC 
archives or elsewhere of what was happening behind the 
scenes. There is not even a surviving short list of the six 
people seriously considered for what was to be a strategic 
post in British twentieth-century history.”

Kellaway was said to have been considered but “moved instead after 
the Coalition Government’s defeat to the more lucrative post of 
Managing Director of the Marconi Company.” 51 When Isaacs died in 
1925, Kellaway replaced him as Marconi’s member of the BBC board.

Reith was interviewed by his former employer, William Bull MP, who 
was a director of the British branch of Siemens, and William Noble, a 
director at Hirsch’s GEC. According to Ian McIntyre,

“Noble greeted him ‘with the cordiality of an old friend’. The 
previous night, Reith had ‘put all before God’, but that was 
the limit of his preparation:

“ ‘They didn’t ask me many questions and some they did I 
didn’t know the meaning of. The fact is I hadn’t the remotest 
idea as to what broadcasting was. I hadn’t troubled to find 
out. If I had tried I should probably have found difficulty in 
discovering anyone who knew’.” 52



As Briggs says, Reith was “ignorant of broadcasting”. 53 He continues:

“The following day Noble, who at the end of the interview 
‘almost winked as if to say it was all right’, telephoned Reith 
to tell him that the Board was unanimous in offering him the 
post. Reith had asked for a salary of £2,000, but Isaacs 
insisted on seeing Reith before he would agree even to a 
lower figure of £1,750. At this second interview, when the 
dominating figure in the talks leading up to the incorporation 
of the BBC met for the first time the man who was to be the 
dominating figure in the events which followed its 
foundation, all went off well and Reith was approved. In his 
formal letter of acceptance he noted that the General 
Manager would ‘have the full control of the company and its 
staff’, and would be ‘responsible to the Directors’.” 54

According to Tim Wu, “…his selection was something of a mystery, 
even to him”. 55 Reith attributed it to the divine:

“He believed that he was called to the BBC not by Bull or 
Noble (who chaired the committee which interviewed him) 
but by Providence. ‘I am properly grateful to God for His 
goodness in this matter’, he wrote in his diary.” 56

With due respect to Providence, there are reasons to suspect that 
Reith’s appointment owed to more material factors, specifically the 
interests of GEC, BHT and Marconi and their directors. 57 Reith 
certainly accorded closely with those interests. Better still for them, 
he added to the covetous demands of the Company’s directors for 
safe and protected revenues his own arguments for the BBC in ‘high’ 
terms of quality and public service. He and the board, with Isaacs and 
Noble foremost, also intoned the myths Brown had brought across 
the ocean and devised their own. 58  ,     59  



Robbery

The BBC board made no secret of its desire to force higher prices on 
listeners. In the autumn of 1922, soon after the BBC was announced 
and before it began operating, firms began to import radio 
components and market them partly assembled with instructions for 
completion. They “could thereby avoid buying the more expensive 
British-made sets which bore the BBC mark” and “avoided the 
necessity of paying royalty to the BBC on the purchase price of the 
apparatus—they might even evade paying royalty to the Marconi 
Company”.

Briggs’ particular mention of Marconi suggests that they received 
royalties that even the other big manufacturers did not. As “the 
market was flooded with foreign-made parts … the revenue of the 
BBC both from royalties and licences was far smaller than had been 
anticipated when the Big Six went into combination. The estimated 
200,000 licence-holders were proving extremely difficult to recruit.” 
60 The BBC board issued a statement castigating “importers” who 
were “prepared to reap where others have sown”, and who would 
“rob the British radio industry of its protection and … jeopardize 
good standards of broadcasting”. 61

The board simultaneously asserted that “[t]he initiative which had 
led to the formation of the BBC had come from the Post Office”. 
William Noble, speaking at the Sykes Committee in Parliament in 
1923, asserted that “It was the desire of the Post Office that we 
should have one company and one company only… and we fell in 
with the view.” 62  Nobody knew better than the authors of these 
statements that they inverted the truth. 63 As we have seen, the Post 
Office was prepared to issue multiple licences while Marconi’s patent 
power enabled Isaacs to ensure that there would be only one.



“Sportsmanship”

After Kellaway joined Marconi, less than two months after leaving his 
position as Postmaster-General, his successors were reluctant to 
enforce the BBC’s demands, contrary to Noble’s claim that the 
scheme was “the desire” of the Post Office. As the licence fee was 
the means by which listeners were compelled to buy equipment 
from the member companies of the BBC, the board lobbied for its 
enforcement. They complained in a meeting with Brown in January 
1923 that no prosecutions were being made and that “police action 
was necessary”. 64 Neville Chamberlain, the Postmaster-General until 
March, was “entirely unhelpful” and “scoffed” at the idea of 
enforcement when Reith and Noble lobbied him informally in 



February. 65 Chamberlain’s successor, William Joynson-Hicks, was 
even less congenial at first.

In Parliament, William Bull repeated Noble’s assertion that Isaacs 
and Hirsch’s scheme had been the Post Office’s idea. Joynson-Hicks 
appears to have known better, referring to the negotiations of the 
previous year, and attributed the agreement to Kellaway personally; 
Kellaway, writing in The Times, threw the potato to Chamberlain who 
threw it back, and Kellaway dissembled to evade attribution for a 
scheme he had carefully framed as Postmaster-General and of which 
he was, by then as a director of Marconi, a leading beneficiary. 66  ,  67  

Joynson-Hicks, struggling to adjudicate, had a committee appointed 
with Frederick Sykes, son-in-law of the Prime Minister, Andrew 
Bonar Law, in the chair. It began hearings in May, on which sat John 
Reith and to which the BBC board and Reith argued that “it was ‘one 
of the fundamental essentials of the Agreement’ that there should 
be no evasion” and that “the only satisfactory way of preventing 
evasion was to prosecute people who did not possess wireless 



licences”. Detection was often possible thanks to the “prominent 
outdoor aerials”. In Briggs’ words, “Although it might have been 
difficult to prosecute all offenders, the psychological and moral effect 
of prosecuting a few known offenders would have been very great.” 
68

By the time the committee reported, another new Postmaster-
General, Laming Worthington-Evans, had been won over by Reith in 
private and the licence fee began to be enforced in earnest. “Post 
Office motor vans” were sent out “not to detect but to intimidate” 
the “scroungers”, “eavesdroppers” and “pirates” who showed a 
dearth of “sportsmanship” by using equipment lacking the required 
BBC marque. 69 The public began to be habituated to obey the 
broadcasting monopoly and its directors.

Press and advertising ban 

While the Post Office granted royalty rights, protection and licence 
enforcement to selected radio manufacturers, it also helped secure 
the revenue of the major newspapers. The BBC was prohibited from 



broadcasting “any news or information in the nature of news ‘except 
such as they may obtain from one or more of the following news 
agencies, viz.: Reuters Ltd, Press Association Ltd, Central News Ltd, 
Exchange Telegraph Company Ltd, or from any other news agency 
approved by the Postmaster General’.” 70 The intention was to 
ensure that the BBC could not make newspapers obsolete. The ban 
on advertising on the BBC worked to the same effect.

The BBC’s monopoly on broadcasting obviated the threat of 
commercial radio stations competing with the newspapers for 
advertising space. No wonder, then, that the Newspaper Proprietors’ 
Association under Harry Levy-Lawson, the first Viscount Burnham 
and owner of the Daily Telegraph, who sat on the Sykes Committee, 
“thought that newspapers had nothing to fear from broadcasting” 
and supported a single broadcasting authority. 71

The leading newspapers benefited from the existence of the BBC 
long after its formation. From 1929, commercial stations based in 
continental Europe began to gain the use of relay stations in Britain, 
a combination which “could break the BBC’s monopoly with the 
ordinary British listener”. As Briggs notes:

“Two conceptions of broadcasting… — public service 
broadcasting by a public corporation — the other, 
commercial broadcasting … were in danger of clashing … . In 
the conflict of conceptions the BBC had the full support of 
the press, which sent deputations on its own account to the 
Post Office to protest against foreign commercial broadcasts. 
It also agreed through the Newspaper Proprietors’ 
Association and the Newspaper Society that newspapers 
would not make use of foreign stations for advertising or 
publicity purposes.” 72

Thus, the BBC’s monopoly, granted by Parliament, was a pretext for 
the prohibition of commercial broadcasting which would have 



competed with the press for advertisers, the press, or at least the 
largest and most organised section thereof, lobbied to maintain it 
even as the BBC gradually eroded the founding restrictions on its 
own news operations. 73

Royalties

Reith’s advocacy for the BBC in its earliest and most commercial 
phase secured for the wireless cartel most of the profits available in 
broadcasting’s most rapid period of growth. These came from 
royalties on devices sold and a share of each licence fee paid. As 
McIntyre says, the BBC board “saw the royalty system as ‘the 
cardinal principle on which broadcasting was established’ ”, i.e., as 
“the bulwark that protected the manufacturers against competition 
from foreign sets and components”.

In June 1923, fortunate to deal with the new, sympathetic 
Postmaster-General, Reith secured an extension of the royalties and 
a higher share of revenue from each licence fee paid. The agreement 
with the Post Office caused the number of licences issued to rise 
from 180,000 at the start of October 1923 to 414,000 just ten days 
later and more than 1.1 million by the end of 1924. 74 In October 
1923:

“Godfrey Isaacs, by far the toughest of the members of the 
Board, made a special telephone call to Reith congratulating 
him and telling him that he could not find adequate words to 
express his admiration. Reith was surprised, for Isaacs was 
usually ‘so undemonstrative’.” 75

As we have seen, the “main interest of the manufacturers was not in 
broadcasting” but rather in selling receiver sets. 76 Reith appears to 
have delivered receiver sales far beyond their expectations.

He also presented the BBC to Parliament and the public in a better 
light than they could have done themselves. Reith’s own interest, 



beside pleasing his directors, was increasingly in broadcasting as 
such, and he had, according to his own precepts, higher ambitions 
for it.

According to Briggs:

“In retrospect the company shell in which broadcasting was 
so successfully developed between 1922 and 1926 appears at 
best as temporary, something to be discarded when the 
organization grew and when the radio industry had ceased to 
have a compelling motive for continuing to sponsor 
broadcasting.” 77

That motive diminished as the increase of receiver sales passed its 
steepest phase. Reith’s ambitions grew, and by his own description 
he acted more and more on a “high conception of the inherent 
possibilities of the service”. 78

Beneficiaries

Until 2018, historians typically credited the founding of the BBC to 
that “high conception” and to Reith personally. 79 The role of 
Godfrey Isaacs was only partially known and was generally 
condoned. In light of the transcript of the May 1922 meeting, it 
became clear that Isaacs, primarily supported by Hirsch and armed 
with essential patents, effectively presented the market and the 
state with a choice between a manufacturers’ cartel and a continuing 
prohibition on broadcasting, a field in which other countries were 
rapidly advancing. Directors of Marconi and GEC then falsely 
asserted that the advantageous scheme had been pressed upon 
them by the Post Office.

In fact the Post Office under Frederick Kellaway acted as though it 
had been bought. Kellaway professed openness to multiple 
broadcasters in 1922 but assisted in fulfilling Isaacs’ demands. Before 
the meetings of the Big Six, Kellaway refused requests for permission 



from any other prospective broadcasters. At the meetings, though 
alternatives were discussed freely, Marconi’s control of essential 
patents predictably ensured that Isaacs’ scheme prevailed.

The best outcome for Marconi was one in which sales as a 
manufacturer were guaranteed; that is what Kellaway and Isaacs’ 
actions delivered as if by design. Within two months of leaving his 
post, Marconi rewarded Kellaway with a directorship; a month later 
he speciously attributed the creation of the cartel to his successor, 
Neville Chamberlain.

How fortunate it was for Kellaway and his new employer that his 
then-assistant F. J. Brown brought back from America just the right 
misinformation to forestall the emergence of ‘chaos’, i.e., an open 
market. Though the manufacturer’s cartel lasted only five years, and 
in its most lucrative form only for two, those were the plum years. 
80 Marconi, GEC and the other founding companies appear to have 
had little complaint when the BBC became a ‘public corporation’ in 
1927. 81 GEC went on to become one of the biggest companies in 
Britain and, under its managing director Arnold Weinstock, acquired 
Metropolitan-Vickers and British Thomson-Houston in 1967 and 
Marconi in 1968. 82

A diligent investigator of what could be called the second Marconi 
scandal would inspect afresh the affairs of one of the suspected 
would-be beneficiaries of the first, the Prime Minister, David Lloyd 
George. Kellaway’s proposals for prohibiting advertising and 
imposing a licence fee were initiated by Sir Henry Norman, Chairman 
of the Wireless Sub-Committee of the Imperial Communications 
Committee and an old ally of Lloyd George. 83 John Reith’s first 
appointment at the BBC, his secretary, was Miss F. I. Shields who had 
been recommended to him by Frances Stevenson, the secretary, 
lover and later second wife of David Lloyd George. 84 Recall that 
Reith met Lloyd George two months earlier between applying for the 
BBC job and his cursory interview.



The BBC’s relationship with the press through the 1920s was 
negotiated at a joint committee presided over by Lord Riddell, a long-
standing friend and benefactor of Lloyd George; it was under Lloyd 
George’s premiership that Levy-Lawson had been made Viscount 
Burnham by the latter’s friend, King George V. 85 Levy-Lawson’s 
father Edward, the first Baron Burnham, had been a rare member 
of King Edward VII’s ‘Jewish court’ who continued in royal favour 
after the “cosmopolitan king’s” death. Baron Burnham’s father, 
Joseph Levy, owned the Daily Telegraph at the time of the 1881-82 
riots in the Russian Empire; the paper echoed the alarmist 
reporting of the Jewish World and The Times, helping sway British 
public opinion in favour of accepting tens of thousands of Jewish 
‘refugees’.

Lloyd George had much in common with his ally of several decades 
Winston Churchill, including wanton spending and personal 
dependence on favours and gifts. Like Churchill, Lloyd George was a 
friend and comrade of wealthy and powerful Jews, including the 
Isaacs brothers, Herbert Samuel, Chaim Weizmann and others, and 



like Churchill could generally be relied upon to side with Jews, 
especially Zionists, in all matters. He secured British control over 
Palestine at the Versailles conference in 1919. And in the following 
year, he appointed Herbert Samuel as the first High Commissioner of 
the British administration there.

Churchill became the Colonial Secretary in 1921, and in 1922 issued 
his famous white paper on Palestine calling for the greatest possible 
increase in the Jewish population. Churchill became more explicit in 
the 1930s about his intention to make Jews the majority. In 1923, 
Pinhas Rutenberg founded the Palestine Electric Corporation with 
Rufus Isaacs as a director; the Corporation was a joint venture 
between Rutenberg, the British state, the British element of the 
World Zionist Organisation, the aforementioned American General 
Electric and others. The senior Liberal peer Alfred Mond, the first 
Baron Melchett, later a founding member of the Focus along with 
Churchill and Lloyd George, was another director.

The BBC broadcast “a tribute on 11 April 1931 by Sir Herbert Samuel 
and Chaim Weizmann, who spoke at a dinner in honour of Lloyd 
George in recognition of his services to the ‘Jewish people’.” 
86 Weizmann credited Lloyd George with co-initiating the Balfour 
Declaration. 87

Isaacs, Hirsch, Kellaway and Reith got what they wanted; Britain was 
saddled with a state broadcaster which, ever since, has worked to 
indoctrinate and discipline the public. The BBC today avows an anti-
White ideology and pacifies the public in favour of foreign rapists of 
British children. It avoids the need for revenue from external 
advertisers (though it advertises favoured books gratis).

A century after the original agreement with the Post Office, the BBC 
is spared from having to satisfy customers, instead drawing upon the 
sordid racket referred to as the licence fee, which entails thousands 
of ordinary Britons being fined and imprisoned every year for their 



lack of “sportsmanship”. Still, its supporters can remind us of the 
corporation’s benevolence in sparing Britain from “the chaos of the 
ether”.
___________________________________________________________________________

Footnotes:
1 Six Great Inventors (3rd ed.), James Crowther, 1960, p138

2  TheMarconi Scandal and Related Aspects of British Anti-Semitism, 1911-
1914, Kenneth Lunn, 1978, p1

3 Lunn, p2

4    Lunn, p3

5 The ability of Jews to sit in Parliament owed to the lobbying of Lionel de 
Rothschild in the previous century. Lionel’s friend Benjamin Disraeli was of 
Jewish ancestry but professed Christianity.

6 Marconi, W P Jolly, 1972, p190

7    Lunn, p222

8 Lunn, p4-5

9 David Sarnoff, Eugene Lyons, 1966, p60. Also see Lunn, p4-5. Eugene Lyons, a 
biographer of Sarnoff, was also a Jewish immigrant from the same village and 
was Sarnoff’s junior by seven years.

10 “[GK] Chesterton… made much of the fact that Godfrey Isaacs had been at 
the head of or implicated in no less than twenty bankrupted companies, and 
someone with a sandwich board with words to this effect had wandered up 
and down the street outside Godfrey’s 
office.” https://counter-currents.com/2016/03/the-marconi-scandal/

11 We mention five different Postmaster-Generals in this essay; it was a vital 
position in relation to telecommunications.

12 Coase adds “doubtless the same idea had occurred to others.” The Origin of 
the Monopoly of Broadcasting in Great Britain, Ronald Coase, Economica (New 
Series), Volume 14, Number 55, August 1947, p190.

13 Lyons, p75

14 Lyons, p76

15 Lyons, p80-4

16 J P Morgan, son of the famous financier of the same name, had influenced 



the US in favour of joining the Great War on Britain’s side and profited 
enormously from the outcome. Morgan partners, and Morgan senior himself, 
had since the start of the century been leading advocates of ‘progressivism’, 
‘preparedness’ for war and ‘elasticity’ in money.

17 Lyons, p97

18 Lyons, p94-5. “All manufacturing was to be done by GE, all marketing and 
communications services rested with RCA. By means of a cross-licensing 
arrangement, each organization had full access to wireless patents held by the 
other. Not a word was said, forthrightly, about broadcasting; even at the end 
of 1919 its business potential was underrated or ignored—except by the 
commercial manager.” Lyons, p84

19 Sarnoff became president of RCA in 1929.

20 To be discussed in a future article.

21 Marconi Proposes, David Prosser, Media History, Volume 25, Number 3, p5

22 Prosser, p3

23 The Birth of Broadcasting, Asa Briggs, 1961, p64

24 According to Hoover, “…the wireless has one definite field, and that is for 
the spread of certain pre-determined material of public interest from central 
stations. This material must be limited to news, to education, to 
entertainment, and the communication of such commercial matters as are of 
importance to large groups of the community at the same time. It is, therefore, 
primarily a question of broadcasting, and it becomes of primary public interest 
to say who is to do the broadcasting, under what circumstances, and with what 
type of material. It is inconceivable that we should allow so great a possibility 
for service, for news, for entertainment, for education, and for vital 
commercial purposes, to be drowned in advertising chatter, or to be used for 
commercial purposes that can be quite well served by our other means of 
communication.” Prosser, p4, 6. “Note also here the morphing of Hoover’s 
original phrase that it is ‘inconceivable’ that the ether should be used for 
‘advertising chatter’ to there being already a ‘mass of “advertising chatter”’.” 
Prosser, p10

25 The Expense of Glory, Ian McIntyre, 1993, p120

26 Briggs, Birth, p64

27 Prosser, p5. Prosser is a BBC employee.

28 Prosser, p5. “The first issue of Radio Broadcast in May 1922 (published 
several weeks after Brown’s visit) counted ‘altogether, according to present 



available information … more than twenty stations which broadcast 
extensively’.” The magazine described the experience as one of “watching and 
waiting”, which “does not suggest the editor of Radio Broadcast felt the 
airwaves were overly congested by this time. In New York, where 15 stations 
operated on a single frequency, an agreement was reached in July 1922 for 
allocation of time. Reports of actual interference between stations would not 
appear until October (by which time negotations to establish the BBC were 
concluded), and then only on one occasion in New York.”

29 Prosser, p1-2. Brown “…failed to communicate another, and ultimately for 
American broadcasting, more significant development. Toll broadcasting, 
defined as ‘broadcasting where charge is made for the use of the transmitting 
station’…” Prosser, p6

30 See The Progressive Era, 2017, by Murray Rothbard which draws heavily 
on The Triumph of Conservatism, 1963, by Gabriel Kolko.

31 Prosser, p7-8

32 Briggs, Birth, p67-8

33 Prosser, p8

34 The BBC, Asa Briggs, 1985, p29

35 Coase, Origin, p208. See also Briggs, Birth, p159. The Daily Mail and Daily 
Express were among newspaper applicants for broadcasting permission. In the 
1950s, selection must have ceased to be perceived as a difficulty, as the state 
selected various private consortia to broadcast alongside the BBC.

36 Coase, Origins, p210. My emphasis.

37 Prosser, p9 and McIntyre, p120

38 “A noteworthy omission in Mr. Isaacs’ statement is that he makes no 
reference to the repercussions which the Marconi Company plan would have 
on those of the other companies which desired to start broadcasting or to the 
problem of how the wavelengths would be allocated between the various 
companies.” British Broadcasting – A Study in Monopoly, Ronald Coase, 1950, 
p9

39 Coase, Study, p18-19

40 McIntyre, p120

41 Prosser, p11

42 Prosser p11, 13

43 Briggs, Birth, p108



44 Prosser, p11, 13, 16 and Briggs, Birth, p108

45 Prosser, p12. GEC was originally named after Binswanger.

46 Prosser, p13

47 Prosser, p16

48 Godfrey Isaacs and the BBC  , Tim Wander, 2024  . “We can identify the exact 
moment the BBC was conceived. It was not the Post Office that proposed the 
BBC, but Godfrey Isaacs of Marconi.” Prosser, p16

49 The BBC itself published a history omitting mention of Isaacs or Sarnoff.

50 McIntyre, p116

51 Briggs, Birth, p137. Kellaway’s move to Marconi was mentioned in 
Parliament.

52 McIntyre, p116

53 Briggs, BBC, p43

54 Briggs, BBC, p45

55 The Master Switch, Tim Wu, 2011, chapter 4

56 Briggs, BBC, p44

57 The other directors of the BBC are listed here.

58 William Noble was remarkably supportive of a scheme he claimed had been 
imposed on his firm by the Post Office.

59 “ ‘BBC programmes are often rendered farcical’, Noble complained [in 
January 1923], ‘by interference caused by amateurs tuning up and causing 
disturbance and by the transmission of messages’.” Briggs, Birth, p148. This 
appears to be a fabrication.

60 Briggs, Birth, p146-7

61 Briggs, Birth, p160-1

62 Briggs, Birth, p180-2

63 Briggs, Birth, p160-1

64 Police action “should be preceded by the publication of an official notice in 
the newspapers stating that the Postmaster General was aware that many 
unlicensed sets were being used and that their owners would immediately be 
prosecuted.” Briggs, Birth, p147

65 Briggs, Birth, p149

66 “Sir William Bull, who was the only director of the BBC who was also a 



member of parliament, reminded Joynson-Hicks that it had been the Post 
Office which had suggested this arrangement. The Postmaster-General 
equivocated, saying that it had been ‘the result of numerous negotiations 
between the Broadcasting Company and the then Postmaster-General.’” 
Briggs, Birth, p161-2

67 “Sir W. Joynson Hicks (who had become Postmaster General after Mr. 
Neville Chamberlain) said in the House of Commons that Mr. Kellaway had 
made the agreement. Mr. Kellaway thereupon wrote to The Times saying that 
the agreement was made by Mr. Chamberlain three months after he had left 
the Post Office. Mr. Chamberlain replied in a speech that “this was a 
transparent quibble. He had only put his name to it and not altered a word”. 
Mr. Kellaway then wrote another letter to The Times in which he claimed that 
“this involved the most startling evasion of responsibility”. See The Times for 
April 21st, 23rd, 24th and 26th, 1923.” Coase, Origins, p201, note 4

68 Briggs, Birth, p166

69 Briggs, Birth, p192, 220

70 Coase, Origins, p204. Reuters had been founded by Paul Reuter (born Israel 
Josaphat) and came under the control of Roderick Jones; Jones’ acquisition was 
financed by Mark Napier and Starr Jameson, the latter being chairman of the 
British South Africa Company, an imperial company chartered by the British 
state and closely associated with the De Beers company and Cecil Rhodes, 
Alfred Beit, Nathan Rothschild and Ernest Oppenheimer.

71 Briggs, BBC, p48-9 and Coase, Origins, p58

72 The Golden Age of Wireless, Asa Briggs, 1965, p359. My emphasis.

73 Reith was able to liberate the BBC from its newscasting restrictions in stages 
over the 1920s and 30s. Briggs, Golden Age, p159. The BBC also created its 
own press: Radio Times became one of the best-selling publications in the 
country (nearly 3 million weekly sales in 1938) and it, World Radio and The 
Listener became very profitable for the BBC. Briggs, Golden Age, p281

74 Briggs, Birth, p192

75 Briggs, Birth, p199-200 and McIntyre, p129-30

76 Coase, Origins, p200

77 Briggs, Birth, p401

78 Briggs, Birth, p180-2

79 Reflecting on his early days at the BBC, Reith wrote in 1949 that:



“The trade had put me in office, [he wrote in his autobiography,] expected me 
to look out for them; there was a moral responsibility to them. But I had 
discerned something of the inestimable benefit which courageous and broad-
visioned development of this new medium would yield. There lay one’s 
commission; and there need be no conflict of loyalties. Whatever was in the 
interests of broadcasting must eventually be in the interests of the wireless 
trade.” Briggs, Birth, p176

80 According to Briggs, broadcasting “was a curiously competitive industry, 
despite its continued pressure for protection.” Briggs, Birth, p196. It would be 
truer to say that broadcasting was curiously protected despite pressure for 
competition. The pressure for protection was from Marconi, GEC and their 
allies, precisely because the industry would otherwise have been competitive.

81 Marconi continued as a major supplier of microphones, recording 
equipment and other devices to the BBC throughout the 1920s and 1930s. 
Briggs, Golden Age, p97/100. Kellaway faithfully continued Marconi and Isaacs’ 
patent-centric approach: “[W]ith the demise of the Company some of the old 
issues of 1922 were re-emerging in the relations between the constituent 
companies which made up the BBC. At the meeting of 12 November Kellaway 
on behalf of the Marconi Company argued that the British Broadcasting 
Company was in no way obliged to transfer the use of its patent rights to the 
new Corporation. The question of patents remained troublesome and 
complicated long after the new Corporation was founded, although the 
Corporation itself escaped serious difficulties: it was fortunate that its sole 
concern was with broadcasting.” Briggs, Birth, p387. Unfortunately Briggs does 
not elaborate on the continuing patent question.

82 Metropolitan Vickers and British Thomson-Houston had merged in 1928.

83 Norman also sat on the Sykes Committee in 1923 along with Reith and 
Viscount Burnham. He wrote an article which “cleared the way for a small 
number of wireless manufacturers to be favoured over other potential 
applicants in the award of transmitter licences. He explicitly linked advertising, 
dismissed as ‘chatter’ about clothing, to interference in the United States. As 
for who would pay for broadcasting, ‘since the organization and cost – no 
trifling matter – will be with the commercial object of selling receiving 
apparatus, the answer is obvious’: the manufacturers.” Prosser, p10

84 McIntyre, p120. Frances Stevenson was the second wife of David Lloyd 
George both in the sense that he was in a relationship and had a separate 
home with her before his first wife died and that she became his wife in 
law after his first wife died.



85 Briggs, Golden Age, p154

86 “The BBC motto, Nation Shall Speak Peace Unto Nation, is… derived from an 
early Semitic language exhortation, from the Old Testament prophet, Isaiah, an 
Israelite [Isaiah 2:4].” Jews and the British Broadcasting Corporation (1922-
1953)  , Michael Jolles, 2004.  

87 Jewish Telegraphic Agency report, April 13th 1931.

Support independent scholarship. Subscribe to Horus.


